Parshas Toldos – Calling in the Name of HaShem

 

The Rambam writes[1] that the phrase “Calling in the name of HaShem”, refers to teaching Torah to the masses. And he writes that both Avrohom, Yitzchok, and Yakov did this. As the Meshech Chochma writes[2] till Yitzchok is born the endeavor of Avrohom to eternalize the knowledge of HaShem throughout the world is in jeopardy, since when Avrohom dies all his students leave him. But once Yitzchok is born, then not only is the name of HaShem called, but it is forever.

The source for Avrohom’s teaching Torah is well known. “The souls he created in Haran”, are those students who were influenced by Avrohom. Yakov has an entire family of children and grandchildren who are taught is Torah. But where do we find this by Yitzchok?

The Seforno in this week’s Parsha teaches a fascinating idea about the importance of spreading Torah[3]. A number of times by the Avos, they are described as “Calling in the name of HaShem.” The Targum always explains this as a Tefilah. But the Seforno, explains it almost always, as calling out to the nations that HaShem’s name is true. When Avrohom calls out in the name of HaShem, he is informing all the nations that HaShem created the world, and controls the world.

When HaShem first comes to Yitzchak, He promises Yitzchak that his descendants will be as many as the stars, and will conquer all these lands. However, this is only in the merit of Avrohom. Only after we find the phrase, “And he called in the name of HaShem”, does Yitzchok merit his own Bracha, not as a result of Avrohom’s Avoda.

As the Seforno explains, we find that Yitzchok is persecuted and chased out of the land of the Plishtim. Only when he calls in the name of HaShem, and proclaims on his own the existence of HaShem; does Avimelech come to him, the battles over the wells cease, and Yitzchok’s enemies stop fighting with him. Thus according to the Seforno, Yitzchok also teaches Torah to the world.

Why did Yitzchok not teach Torah before this? Specifically, why did he not continue what his father had started? The Pirkei D’Rabbi Eliezer says, that when Avrohom died, his students left him. R’ Tzadok explains, that since Avrohom’s approach was Chesed, that is the way his students grasped their relationship with HaShem. When Yitzchok presented the connection, as Gevurah-Din, they left. They felt that this was not the way to connect to HaShem. That is hinted to in the fact that the wells of Avrohom are sealed, and Yitzchok needs to reopen them.

Then Yitzchok tried to recreate that connection. He begins to dig the wells. But this does not work. Only by the third well, do the battles end. Then, Yitzchok can call in the name of HaShem, and reveal his connection to HaShem.

Based on the Ramban, the three wells of Yitzchok represent the three Batei Mikdosh. Only by the third Bait HaMikdosh, will we truly be able to call out in the name of HaShem, and teach the entire world about HaShem. And that is the Pasuk in Tzefanyah:

ספר צפניה פרק ג

(ט) כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְדֹוָד לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד:

(I ahave more to write, but have a terrible cold , nothing worse, and will suffice with this.)

[1]

רמב”ם יד החזקה הלכות עבודת כוכבים פרק א

ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו …והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען והוא קורא שנאמר ויקרא שם בשם ה’ אל עולם וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו וישב יצחק מלמד ומזהיר ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם

[2]

(7) משך חכמה על בראשית פרק כא פסוק לג

(לג) ויקרא שם בשם ה’ אל עולם – יתכן דהוי כמו דכתיב לעולם, דקודם שנולד יצחק ופרסם אברהם מציאות השם והשגחתו הפרטיות ואחדותו שהוא בלתי מושג אם מת הלא נשכח כל לימודיו ועיקריו וכמו שאמרו במדרש שהנפש אשר עשו בחרן חזרו לסורן, (ע’ פרקי דר”א פ’ כט) אולם כאשר נולד יצחק אשר הבטיח השי”ת והקימותי להיות לך לאלקים ולזרעך אחריך וכדאמרו יבמות ק: המיוחס אחריך וידע שהוא ינחיל הדיעות האמיתיות ויפרסם אלקותו לכן אמר שהוא עכשיו אל לעולם ולא יופסק ידיעתו יתברך לדור דור והבן.

[3]

ספורנו עה”ת ספר בראשית פרק כו פסוק ה

(ה) עקב אשר שמע אברהם בקולי. …הנה ליצחק תלה בזכות אחרים עתה וכן למטה באמרו והרביתי את זרעך בעבור אברהם עבדי ולא כן אמר ליעקב כל שכן לאברהם וזה היה קודם שהתעורר יצחק לקרא בשם ה’ אבל אחר שקרא בשם ה’ נאמר ואבימלך הלך אליו מגרר ואמרו ראה ראינו כי היה ה’ עמך אתה עתה ברוך ה’. ולא מצאוהו עוד תלאות מקנאים ודברי ריבות כאשר בראשונ’ אמנם ליעקב לא תלה בזכות אחרים כלל כי הוא אמנם מנעוריו יושב אהלים ללמוד וללמד דעת את העם בפרט באהלי שם ועבר ששם עלה כל מבקש ה’ בלי ספק:

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s