Trei Asar

The Gemarra says that the reason it is one Sefer and not twelve individual ones, is because the individual Sefarim are small and would get “lost”.

(5) תלמוד בבלי מסכת בבא בתרא דף יד/ב
ת”ר סדרן של נביאים יהושע ושופטים שמואל ומלכים ירמיה ויחזקאל ישעיה ושנים עשר מכדי הושע קדים דכתיב תחלת דבר ה’ בהוש ע וכי עם הושע דבר תחלה והלא ממשה ועד הושע כמה נביאים היו וא”ר יוחנן שהיה תחלה לארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק ואלו הן הושע וישעיה עמוס ומיכה וליקדמיה להושע ברישא כיון דכתיב נבואתיה גבי חגי זכריה ומלאכי וחגי זכריה ומלאכי סוף נביאים הוו חשיב ליה בהדייהו וליכתביה לחודיה וליקדמיה איידי דזוטר מירכס

רש”י בבא בתרא דף טו/א
ושנים עשר מתוך שהיו נבואותיהם קטנות לא כתבום הנביאים עצמם איש איש ספרו ובאו חגי זכריה ומלאכי וראו שרוח הקדש מסתלקת שהיו הם נביאים אחרונים ועמדו וכתבו נבואותיהם וצרפו נבואות קטנות עמם ועשאום ספר גדול שלא יאבדו מחמת קטנם:

But הושע is 14 פרקים which is considerably longer than many of the Megilos. Why is this an issue?

So if you look at Rashi closely there is a difference whether the Sefer was written by the author in which case it stands on its own or it was written by others. So the Megilos were written by an individual so it is not an issue that they are smaller.

Others learn that since we read the Megilos on specific Chagim, so they will not be “lost”, as opposed to the smaller Neviim.

BE”H next post will start הושע

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s